Vaccinaties

Door uw paard te laten vaccineren kunt u ziekte bij uw paard voorkomen. Voor wedstrijdpaarden is het verplicht jaarlijks te vaccineren tegen influenza/griep. Deze verplichte vaccinatie begint met een basisvaccinatie, bestaande uit twee vaccinaties met drie weken tot maximaal drie maanden tussentijd, en een derde vaccinatie vijf tot zes maanden na de basisvaccinatie. Daarna moet de vaccinatie jaarlijks herhaald worden. Het is belangrijk deze herhalingsvaccinatie binnen een jaar te laten uitvoeren, anders moet de basisvaccinatie herhaald worden.

Ook paarden die niet op concours gaan adviseren wij te laten vaccineren tegen influenza. Daarnaast is het belangrijk uw paard tegen tetanus te laten vaccineren, een gevaarlijke aandoening met niet zelden een dodelijke afloop. Deze vaccinatie is ook van belang voor de drachtige merrie; wij adviseren uw drachtige merrie zes weken voor het veulenen te laten vaccineren tegen influenza en tetanus. Via de biest (de eerste merriemelk) zal zij in de eerste dagen antistoffen doorgeven aan haar veulen, de allerbeste manier om uw veulen op jonge leeftijd te beschermen tegen ziekte!

Naast influenza en tetanus kan uw paard ook gevaccineerd worden tegen het equine herpes virus (EHV oftewel rhinopneumonie), droes of het West Nile virus. Voor uitgebreid advies over de verschillende vaccinaties voor uw paard kunt u altijd contact opnemen met onze dierenarts.